SPECYFIKA ŚRODOWISKA PARAFIALNEGO
Parafia pw. NMP Różańcowej w Olsztynie
jako podstawowa komórka instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się specyficznymi
obszarami działania. Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz
sprawowane są sakramenty (Eucharystii, chrztu, I Komunii Świętej, bierzmowania,
małżeństwa oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych.
Odwiedziny chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację
rodzinną, materialną parafian, również w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a
co za tym idzie dają możliwość podjęcia odpowiednich kroków zapobiegawczych lub
interwencji.
W parafii funkcjonują różne grupy duszpasterskie:
+ Róże różańcowe
+ Ministranci
+ Domowy Kościół
+ Wspólnota Młodzieżowa
+ Wspólnota Męska
+ Magnificat
które spotykają się regularnie.
Parafia może też użyczać lub udostępniać pomieszczenia parafialne innym podmiotom
zewnętrznym.
To w parafii głównie toczy się życie sakramentalne wiernych, a życie rodzinne
wokół celebracji roku liturgicznego. Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do
parafii i oczekują, że będą tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w różnym wieku, w
różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz parafii
mają nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz możliwość zaradzenia im.
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY DZIEĆMI
Parafia pw. NMP Różańcowej w Olsztynie jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych.
Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada: „Wszystko
więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i
współpracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej
sytuacji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny
przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań w parafii i poza nią, w kontakcie
bezpośrednim i wirtualnym.
W naszej parafii przypadki krzywdzenia dzieci (przez dorosłych lub rówieśników) należy
zgłaszać P. Ewie Jaczek – Horabik – osobie zaufanej.
Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywać się
będzie co dwa lata. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między dziećmi jest możliwa
w każdym momencie na ich wniosek.
1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby
- Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
- Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga.
Należą się jej szacunek i troska o jej dobro. - Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy
koleżanek/kolegów. - Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
- Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne
dziecko ma chęć na kontakt z Tobą w danym momencie. Uszanuj to. - Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona
Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i
aktywności.
2. Zasady komunikacji między dziećmi
- Zachowuj życzliwość i szacunek wobec koleżanek/kolegów.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie
naruszają one dobra innych osób. - Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
- Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.
- Stosuj formy grzecznościowe.
- Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
3. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni
- Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
- Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
- Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do
prywatności. - Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i innych
osób bez ich wyraźnej zgody. - Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili
samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
4. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
- Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
- Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe
przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną. - Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może
być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. - Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i
nie obrażaj kolegów/koleżanek. - Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
- Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
- Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest,
natychmiast zakończ taką zabawę słowną. - Nie narażaj siebie innych (kolegów/koleżanek) na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu
fizycznemu czy psychicznemu. - Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy,
wyglądu kolegów/koleżanek. - Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.
5. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemoc
- Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich
typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek. - Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy
ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz – w
Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych
niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy. - Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
- Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych,
powierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich
prywatność. - Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by
ją naruszały. - Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz
reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej
ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom. - Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome
poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi. - Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich
prywatnych niechęci. - Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest
kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo. - Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji
do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze. - Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie,
ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są
anonimowe.
6. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów
- Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą
stroną. - Umów się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach – w ten sposób zyskasz czas
na konstruktywny dialog. - Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną
nieporozumienia, czego oczekujesz. - Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj
to, co usłyszałaś/usłyszałeś dla upewnienia się, czy dobrze
zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat. - Upewnijsię,żeTwójrozmówcapowiedziałwszystkoodnośniedoswoichodczuć.
- Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
- Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę
dorosłą. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu
samodzielnie.
Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę
dorosłą.